شناسهٔ خبر: 30079 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز پروژه مبانی انسان‌شناسی علوم انسانی

مدیرگروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از آغاز کار بر پروژه مبانی انسان‌شناسی علوم انسانی در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  فارس؛ حجت‌الاسلام سیدحمیدرضا حسنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: چند وقتی است که این پروژه کلید خورده و کارهای آن در حال انجام است. سال‌ها است که بحث علوم انسانی و بومی سازی در مجامع علمی و دانشگاهی ما مطرح شده است برای اینکه به حوزه ورود پیدا کنیم می‌بایست به مبانی انسان‌شناسی و بازتعریف آن می‌پرداختیم.

وی در ادامه افزود: هدف از ارائه این کار این است که گزاره «علوم انسانی مبتنی بر مبانی خاصی من جمله انسان شناسی است» نشان داده شود و اینکه چطور چنین چیزی ممکن است و اگر بخواهیم علوم انسانی اسلامی را به سمت تولید ببریم، انسان شناسی اسلامی چگونه به ما کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام حسنی با تأکید براینکه به همراه هادی موسوی از اعضای گروه فلسفه علوم انسانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت بر این پروژه را آغاز کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای کار بر این پروژه تنها از منابع اسلامی و شرقی استفاده کردند یا خیر،‌گفت: نه اینطور نیست اتفاقا ابتدا از منابع غربی شروع کردیم چرا که نیاز بود آنها را بازتعریف و کار کنیم. پایه‌های انسان‌شناسی غربی بر اساس اومانیسم استوار است و اینها با تحولات دوره رنسانس سازگار شده‌اند بنابراین با ساختارهای دینی جوامعی همچون ما سازگار نیستند.

مدیرگروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: نیاز داریم مبانی انسان‌شناختی غربی را که مبتنی بر اومانیسم است مورد بازنگری قرار دهیم. مباحث علوم انسانی در فضای فکری ایران و کشورهای جهان اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است بنابراین باید علوم انسانی خود را از آنچه گریبان علوم انسانی سکولار گرفته بزداییم.

نظر شما